Mali rozmówcy, czyli jak niemowlęta uczą się wchodzić w dialogi
dr Zuzanna Laudańska (Uniwersytet Ruprechta i Karola w Heidelbergu, IP PAN) – online
Data:
22 maja 2025
Zuzanna Laudańska1,2
1 Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Centrum Medycyny Psychospołecznej, Szpital Uniwersytecki w Heidelbergu, Uniwersytet Ruprechta i Karola w Heidelbergu
2 Pracownia Neurokognitywistyki Rozwoju, Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk
Interakcje międzyludzkie i dialogi opierają się na wzajemności skoordynowanej w czasie. Intuicyjnie rozumiemy, co to znaczy być partnerem konwersacyjnym i zasadę “jedno mówi, drugie słucha”. Taka struktura konwersacji wyłania się już w okresie niemowlęctwa, jednak to, jak przebiega ten proces rozwojowy – zarówno w typowym, jak i atypowym przebiegu - jest jeszcze niejasne.
W swojej prezentacji przedstawię wyniki kilku badań podłużnych przeprowadzonych w Polsce i Niemczech, które dotyczą wczesnej komunikacji pomiędzy niemowlętami a ich opiekunami. Omówię, w jaki sposób kontekst społeczny (niemowlę samo vs. niemowlę podczas interakcji z rodzicem), kontekst sytuacyjny (dom vs. laboratorium), oraz kontekst zabawy kształtują wczesne wokalizacje i (proto)konwersacje. Przedstawię również przykłady atypowego przebiegu rozwoju wokalnego u niemowląt z rzadkimi zespołami genetycznymi. Na koniec zaprezentuję też wstępne wyniki badania wykorzystującego ubieralny eye-tracker, który pozwala analizować wzorce uwagi wzrokowej niemowląt podczas swobodnych interakcji.