Laboratorium Interakcji w Środowiskach Wirtualnych – LIVE
(Laboratory of Interactions in Virtual Environments – LIVE)
VRLAB IPPAN
Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii
Instytut Psychologii PAN
Zakres usług
WPROWADZENIE
Laboratorium Interakcji w Środowiskach Wirtualnych – LIVE
(Laboratory of Interactions in Virtual Environments – LIVE)
Grupa badaczy z Instytutu Psychologii PAN, we współpracy z wybitnymi specjalistami z krajowych i zagranicznych jednostek badawczych od kilku lat buduje i rozwija przestrzeń do badania interakcji międzyludzkich oraz człowiek-maszyna w generowanych komputerowo trójwymiarowych środowiskach wirtualnych. Owocem tych starań są badania mieszczące się w trzech kluczowych obszarach: 1) funkcjonowanie ludzi w immersyjnej rzeczywistości wirtualnej (VR) – zrozumienie dynamiki i skutków zapośredniczonej interakcji między ludźmi oraz maszynami i ludźmi w warunkach generowanych komputerowo symulacji; 2) zastosowanie immersyjnej VR oraz środowisk wirtualnych o mniejszym stopniu immersyjności w badaniach z zakresu psychologii społecznej, poznawczej, klinicznej oraz badaniach interdyscyplinarnych z zakresu interakcji ludzie-roboty (human-robot interactions – HRI) – wykorzystanie unikalnych właściwości symulacji VR w badaniach o wysokim stopniu realizmu sytuacyjnego i psychologicznego oraz trafności ekologicznej (jak w eksperymentach naturalnych) w połączeniu z laboratoryjną precyzją i kontrolą zmiennych zakłócających pozwalającą na monitorowanie reakcji psychofizjologicznych oraz pracy mózgu; 3) funkcjonowanie jednostek i grup w formie cyfrowej reprezentacji w środowiskach wirtualnych innego typu niż immersyjna VR: np. mediach, komputerowych i mobilnych systemach komunikacyjnych, grach (w szczególności MMO). Zainteresowania badawcze zespołu skupiają się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z zachowaniem się jednostek i grup. Dodatkowo, w naturalny sposób pojawiają się tematy obejmujące tworzenie środowisk wirtualnych i ich specyfikę. Jest to podyktowane chęcią doskonalenia symulacji i zwiększania przez to rzetelności i trafności badań z udziałem ludzi, jak również potrzebą rozszerzenia zakresu badań na inne niż klasyczna psychologia dyscypliny. Przykładem mogą być tu 1) badania dotyczące obecności przestrzennej i społecznej w środowiskach wirtualnych, 2) badania nad interakcjami człowiek – maszyna(relacje z wirtualnymi agentami, będącymi elementem interfejsu człowiek – komputer, czy też antropomorficzną reprezentacją sztucznej inteligencji) oraz 3) badania nad interakcjami człowieka z robotami (zarówno humanoidalnymi robotami społecznymi jak i robotami użytkowymi, przemysłowymi, o innych niż humanoidalna formach).
WYPOSAŻENIE
- Stanowisko badawcze umożliwiające zanurzenie do 4 osób jednocześnie
w środowisku wirtualnym*:
4 x HTC Vive
Full body tracking
Inforękawice Manus
Możliwość bezprzewodowej transmisji sygnału TPCast
+ 1 stanowisko nadzoru – podgląd przebiegu eksperymentu
*istnieje możliwość prowadzenia niezależnych, równoległych badań z udziałem 4 osób jednocześnie
- Eyetracking SMI – gogle HTC Vive wyposażone są w 250 Hz eytrackery SMI umożliwiające śledzenie ruchu gałek ocznych i interakcję w środowisku wirtualnym
- 4 stanowiska z 128 kanałowymi aparatami EEG Neuroscan (+ EDA,EMG,HR)
- 2 stanowiska ze wzmacniaczami BIOPAC MP 150 i BIONOMADIX (EDA, EKG, EMG, RSP, PPG)
- precyzyjna rejestracja czasów reakcji dzięki Cedrus response box i StimTracker
- Stanowiska do wstępnej obróbki danych
- Oprogramowanie
- środowiska wirtualne i immersyjna VR: Vizard, Unity Pro
- eksperymenty behawioralne: Presentation, Inquisit
- analiza danych: ACQ, Matlab, SPSS
ZAKRES USŁUG
- Pomoc w opracowaniu schematów eksperymentalnych
- Opracowanie procedur badawczych i przygotowanie oprogramowania
- Pomoc w wykonaniu badań pilotażowych i opracowaniu wyników
- Pomoc w przygotowaniu wniosków grantowych, w których wymagane jest wykorzystanie specjalistycznej aparatury
- Kompleksowe badania
- z wykorzystaniem środowisk wirtualnych
- VR w połączeniu z fizjologią obwodową i EEG
- VR i Cinematic VR w połączeniu z eyetrackingiem
- Analiza danych
CENNIK
Usługa |
Cena za 1 godzinę wykorzystania laboratorium |
Badanie VR |
150 zł |
Badanie VR + eyetracking |
250 zł |
Badanie VR + BIOPAC |
300 zł |
Badanie VR + BIOPAC + eyetracking |
450 zł |
Badanie EEG |
150 zł |
Badanie BIOPAC |
100 zł |
Cena obejmuje konsultacje paradygmatu badawczego i wykorzystanie laboratorium.
Koszty usług dodatkowych (np. tworzenia oprogramowania badawczego, środowisk wirtualnych, analizy wyników) ustalane są osobno.
IPPAN B+R
Laboratoria Instytut Psychologii PAN
Instytut Psychologii PAN wraz partnerami zewnętrznymi bierze udział w realizacji projektów badawczo rozwojowych finansowanych z funduszy europejskich i programów krajowych. Oferujemy dostęp do aktualnej wiedzy naukowej i doskonale wyposażonych laboratoriów. Prowadzimy badania z zastosowaniem
rzeczywistości wirtualnej (VR), aparatury do śledzenia ruchu gałek ocznych (eyetracking, ET), rejestracji reakcji fizjologicznych (EDA, EMG, HRV), oraz aktywności mózgu (EEG).
VRLAB IPPAN
- badania szkoleniowych i edukacyjnych środowisk wirtualnych
- full body tracking, VR bezprzewodowe
- badania mono i stereoskopowych filmów 360 i innych doświadczeń VR
- eyetracking i psychofizjologia w połączeniu z VR
LABORATORIUM PSYCHOFIZJOLOGII
- precyzyjne miar y pobudzenia fizjologicznego i reakcejemocjonalnych
- analiza danych w czasie rzeczywistym i feedback
- pomiary w ruchu przy użyciu technologii bezprzewodowej BIONOMADIX
- badania i szkolenia
LABORATORIUM EEG
- precyzyjna rejestracja aktywności mózgu
- badanie jednoczesnej aktywności do 4 osób
- stymulacja przezczaszkowa
- badania i szkolenia
LABORATORIUM BEHAWIORALNE
- precyzyjne pomiary czasów reakcji na bodźce
- badania postaw i opinii
- badania z wykorzystaniem eyetrackingu
NAJBLIŻSZE KONKURSY
Bony na innowacje dla MŚP
- Konkurs na usługi do 22.11.2018 r.
- Konkurs na inwestycje do 4.01.2019 r.